Born in 1975 in Geneva (CH), where he graduated from the Fine Art Academy in 2003, Nicolas Freytag travelled for three years in Africa and Asia before settling in Istanbul. He has then lived and worked in London, Belgrade and Geneva.
Nicolas Freytag uses painting to explore questions of tradition in the history of art in relation to new forms of image production. Gleaning analogies and distortions, in the posture of a figure, the fold of a drape or the display of a landscape, he scrutinises the balance of power involved in the trade of gazes by assembling rococo, pornographic and allegorical references. In fact, on the canvas (namely a polyester film: semi-opaque industrial surface worked on both sides), the heterogeneity of the sources (academic paintings, digital contents, figure studies, etc.) as well as the mediums (acrylic, lacquer, pencil, wax, etc.) calls for a stratigraphic approach of the composition. In these scenes depicting an intoxicated nature from which disenchanted presences sometimes emerge, the loss of reference willingly points to a certain melancholy.
His work has been exhibited in London, Paris, Geneva, Barcelona, Belgrade and at the Sharjah Biennial.
Nicolas Freytag est né en 1975 à Genève (CH), où il est diplômé de l’École supérieure des beaux-arts en 2003. Il traverse pendant trois ans divers pays d’Afrique et d’Asie. avant de s'installer à Istanbul, puis il vit et travaille à Londres et à Belgrade.
Nicolas Freytag investit par la peinture les questions de la tradition dans l'histoire de l'art en relation avec les nouvelles formes de production d'images. Glanant analogies et distorsions, dans par exemple la posture d'une figure, le pli d’un drapé ou le déploiement d'un paysage, il scrute les rapports de forces qu’engage le commerce des regards en assemblant des références rococo, pornographiques, allégoriques. De fait, sur la toile (nommément un film polyester : surface industrielle semi-opaque travaillée sur ses deux faces), l’hétérogénéité des sources (académiques, numériques, recherches avec modèles, etc.) comme des médiums (acrylique, laque, crayon, cire, etc.) appelle à une approche stratigraphique de la composition. De ces scènes montrant une nature intoxiquée d’où parfois émerge quelque personnage désenchanté, la perte de repères convoque de bon gré une certaine mélancolie.
Il a notamment exposé à Londres, Paris, Genève, Barcelone, Belgrade et à la Biennale de Sharjah.
10/2024
Shaken Grounds, Shifting Skies. Art as a Seismography of Precarious Presences (Guest Artist)
MAXXI, Rome (IT)
09/2024
After-Party
Breg, Belgrade (RS)
11/2022 – 01/2023
Reflux
Smederevo Museum, Smederevo (RS)
03/2022
L’appétit des ruines
Centre culturel de Serbie, Paris (FR)
11/2020
Prosopopoeia
X Vitamin, Belgrade (RS)
12/2017 – 02/2018
The Invention of the New World
WTA, Barcelona (ES)
05/2016
Hinterlands & Pleasure Gardens
James Freeman, London (UK)
12/2015 – 01/2016
The Silk
James Freeman, London (UK)
04-05/2016
Pastorale
1-Piece, Genève (CH)
01/2015
The Masque
James Freeman, London (UK)
08/2014
Hexagonal Ruin
Studio H, London (UK)
03/2013
Persona
Espaces Arts sans frontières, Paris (FR)
10/2012
A Love Supreme
The Yard, London (UK)
06/2011
Razstava Likovnih del iz Zbirke Festivala Ljubezni in Umetnosti
Hiše Kulture, Pivka (SLO)
04-06/2007
Vita Gasy
Alliance franco-malgache, Antsiranana (MDG)
04-06/2005
Leyla Al Mutanakker
Sharjah Biennial 7 (EAU)
10-12/2004
Ethnic marketing – Art et mondialisation
Centre d’Art Contemporain, Genève (CH)
12/1997
Сиромашните луѓе галерија
Dom na Gradežnite Rabotnici, Skopje (MK)
Photo credit: Ed Godsell